Reis door Sri Lanka

Twee weken reizen door Sri Lanka

Dat klinkt kort, maar voor ons was dat meer dan genoeg. In deze twee weken  (plus iets meer) hebben we alles van het land kunnen zien wat we wilden inclusief alle bekende "hotspots" die worden geadviseerd. Hieronder zal ik met jullie delen welke hiervan echt de moeite waard zijn en welke tegenvielen. Ook geef ik tussendoor wat persoonlijke tips.

We hebben onze tickets ruim van te voren geboekt (zo'n vijf maanden vooruit) Op deze manier konden we nog kiezen voor de meeste goedkope reis. We hebben verschillende sites bekeken en uiteindelijk geboekt via Cheaptickets. We vlogen vanaf Düsseldorf en hadden één overstap op Abu Dhabi. Van te voren hadden we globaal uitgestippeld waar we heen wilden maar nog niks geboekt. Alleen de eerste nacht in Negombo, een grote stad dichtbij de hoofdstad (Colombo) en naast de luchthaven. Tijdens de hele vakantie hebben we alles bedacht en geboekt de dag van te voren. Hierbij maakten we gebruik van de apps: booking.com, AirBnB en tripadvisor.

Dag 1: Negombo

Na een vliegreis van 13,5 uur kwamen we op zaterdagmiddag 25 augustus aan in Sri Lanka. Daar werden we opgehaald door de Host van ons eerste verblijf in Negombo. Terwijl we met onze backpacks naar de auto liepen overviel ons een chaotisch gevoel. Deze stad lééft! Natuurlijk was er eerst de heerlijke tropische warmte. Maar in de grote stad ging deze gepaard met enorm veel smog. In Sri Lanka zijn de verkeersregels ook iets anders. Zo rijdt iedereen links op de weg en als je wilt inhalen dan toeter je. Als je door een bocht rijdt, dan toer je. Als je iemand voorrang wilt verlenen, dan toeter je. Ben je boos op een medebestuurder, dan toeter je. Er rijden weinig auto's. Degene die een auto hebben zijn rijk, want het invoeren van een auto kost ontzettend veel geld in Sri Lanka. Daarom hebben de meeste mensen een Tuktuk.

We vertrokken vanaf de luchthaven naar het huis van onze eerste host. Doodmoe namen we een douche om vervolgens meteen wat te gaan eten. Door het tijdsverschil was het ineens al 17.00 en bijna donker! Het wordt rond 18:00 donker in Sri Lanka. We regelden een Tuktuk en lieten ons voor €0,80 naar een restaurant rijden. Opnieuw overviel ons de chaos van de stad. En vooral de smerigheid en armoede. Dat was even slikken.  Natuurlijk weet je dat wel van te voren maar wanneer je er middenin in zit is het toch anders. Ik had vooral moeite met alle zwerfhonden die overal liepen. Enfin, we aten garnalen en rijst voor nog geen €10 in totaal. We besloten tijdens het eten meteen dat we de volgende ochtend weg wilden . We kozen voor de bus richting Sigirya.

Dag 2: Sigiriya/ Dambulla

Na een westers ontbijt bedankten we de gastheer en lieten we ons naar het busstation brengen. We kochten een fles water voor onderweg. We hadden al begrepen dat de bussen in Sri Lanka dan wel goedkoop zijn (nog geen euro per persoon) maar niet bepaald comfortabel. Wel gezellig, dat bleek al snel. Het zijn veelal gekleurde en versierde bussen waarin de muziek uit de speakers knalt. Mensen houden elkaars kinderen vast en er wordt eten uitgedeeld. We maakten ons op voor een rit van ruim drie uur. Naar buiten kijken gaf al genoeg afleiding. Omdat er geen airco is staan alle ramen open en dat biedt een mooi uitzicht naar het dagelijkse leven van de inwoners. Overal langs de kant van de weg staan kraampjes waar mensen iets verkopen. Hoe verder we doorreden hoe voller de bus. Op een gegeven moment zijn alle plekken bezet en gaat iedereen staan. Het is druk, warm en een hele reis. Maar wél een avontuur. Tijdens deze busrit viel ons al snel op dat de inwoners van Sri Lanka ontzettend aardig en vriendelijk zijn. Als blanke toeristen vielen we erg op en in het begin waren we bang voor diefstal. Maar dat is nergens voor nodig. Het is een vredelievend volk die geen vlieg kwaad doen. Glimlachen doen ze wel allemaal. Of ze nou tanden hebben of niet.

In Dambulla hadden we via booking.com een mooi resort gevonden voor €22 per nacht. Iets boven ons geplande budget maar we wilden graag iets groters en schoners dan de eerste nacht. Na de lange busrit voelden we ons erg vies en wilde we vooral relaxen. Het Sundaras Resort & spa bood uitkomst. De kamer was geweldig! Een groot schoon bed, ruime douche en balkon met uitzicht. Bovendien hadden we airco. Dat is wel echt nodig in Sri Lanka. We sloten de dag af met een bezoek aan de Gouden Tempel. Een mooie tempel om heen te gaan omdat deze geheel in de rotsen uitgehouwen is. Bovendien stikt het hier van de kleine aapjes. Bij terugkomst namen we een duik en bestelden daarna roomservice. Doodmoe vielen we in slaap. We hadden besloten de ochtend erna om half 5 op te staan voor een bezoek aan de Pidurangala rock.

Dag 3: Pidurangala Rock & Kandy

We hadden een klein beetje spijt toen de wekker om 04:30 ging. Veel te vroeg... We trokken gemakkelijke kleren aan en deden een fles water in de tas. In Sigiriya zijn twee bekende rotsen te beklimmen; de Lion rock en de Pidurangala rock. De eerste is het populairste onder toeristen en vaak erg druk. Bovendien betaal je daar omgerekend €30 voor. Dat vonden wij wat duur en besloten daarom de Pidurangala rock te beklimmen. Dit werd georganiseerd vanuit het resort dus dat was makkelijk! Voor 15 dollar mochten we mee met de jeep én ontbijt zat erbij in. Het klimmen was pittig en we deden er zo'n 30 minuten over. Maar bovenop waren we dat alweer vergeten. Wat een geweldig uitzicht. De reden dat we zo vroeg gingen was voor de zonsopkomst. En die was adembenemend. We keken vanaf de rots op de Lion Rock uit en zo hadden we toch een beetje best of Both worlds.

we waren rond 08:00 terug en gingen voor ontbijt ronde nummer twee. Broodjes met jam, gebakken eieren en rijst met vlees en groenten. Omdat we pas rond 12:00 hoefden uit te checken hebben we de rest van de ochtend bij het zwembad gelegen alvorens de bus naar Kandy te pakken. We boekten nog via booking een hostel voor die avond en pakten onze backpacks in. De busrit was hobbelig en druk. Thomas heeft bijna de hele rit moeten staan. We deden er zeker drie uur over voordat we Kandy bereikten. En ook deze stad was net als Negombo gedompeld in smog en viezigheid. We kregen last van onze keel en dit heeft de hele vakantie aangehouden. Zodra we buiten de steden kwamen nam de keelpijn af door de frisse lucht. Mijn eerste tip is dan ook; neem keeltabletten mee en eventueel een mondkapje.

Pas op dag drie en nu al het gevoel alsof we veel gedaan en gezien hebben. Het hostel was prima en werd gerund door een lieve familie. We kregen zelfs een "upgrade" naar een ruimere kamer. Schoon was het enigszins en het bed was prima. Maar geen locatie om de rest van avond te blijven. Dus trokken we schonen kleren aan en gingen de stad in. We aten bij een vegetarisch tentje; een soort rijst wrap gevuld met groenten en saus. Daarna bezochten we de Temple of the Tooth en dat was in een woord heftig. Lokalen hoeven overigens nooit te betalen voor tempels. Toeristen wel. En dat kan aardig oplopen. Het verhaal wil dat in deze tempel een tand van boeddha ligt. En deze wordt dagelijks geëerd. Mensen komen van heide en verre om een glimp van deze "tand" op te vangen en brengen dan allemaal offers mee zoals bloemen en eten. Wij stonden tussen deze locals in toen de tand tevoorschijn kwam (verpakt in zeven gouden kistjes) En ik zweer het; mensen werden gék! Iedereen begon te rennen en roepen. Thomas en ik keken elkaar aan en wisten niet hoe snel we weg moesten komen. Weg uit de warmte en chaos. We besloten dat het genoeg was voor vandaag en wandelen terug naar onze hostel. We besloten de dag erna de beroemde treinreis van Kandy naar Ella te doen.

Dag 4: Treinreis Kandy naar Ella

Hier de allergrootste tip: Boek thuis alvast kaartjes voor de trein van Kandy naar Ella !!! En ja.. dat kost wat meer maar dan kan je in ieder geval zitten tijdens deze zeven uur (!!) durende treinrit. Want geloof me... zo lang staan is geen pretje. Omdat we ons niet gerealiseerd hadden dat deze trein zó druk is hebben wij de hele weg moeten staan. En dat was heftig. Ik ga niet liegen; ik raad het niet aan als je geen plek in de 1e of 2e coupe hebt kunnen boeken. We hadden nog het geluk dat we als laatste zijn ingestapt en dus een plek in de deur hadden. Daardoor hadden we wel het mooie uitzicht en de frisse lucht. In de overvolle coupés achter ons werden mensen letterlijk ziek en onwel van de warmte en viezigheid. De treinrit is heel populair en staat ook in alle reisgidsen. En dat snap ik want de tocht door de velden is waanzinnig! Er is zoveel te zien van het prachtige land. De theeplantages wisselen zich af met de jungle en bergen. Dus wanneer je kaartjes hebt (of het geluk hebt dat er genoeg plek is in de trein) zeker gaan! En niet teveel drinken want je wilt hier niet naar de wc. Tijdens deze reis maakten we kennis met een Belgisch/ Frans koppelen en legden we leuke contacten met een aantal locals. Dit maakte de reis een stuk aangenamer en we hebben veel gelachen. Maar na vier uur staan werden we steeds vermoeider. En we waren blij toen we eenmaal in Ella aankwamen. Wauw... wat een mooie stad! Hoog in de bergen, frisse lucht en een heerlijke omgeving. Genoeg toeristische eettentjes en leuke plekjes om te relaxen.  Die avond gingen we heerlijk uit eten en.... vroeg naar bed. We hadden wederom een goedkoop plekje via booking.com bemachtigd en waren de enige huurders. Voor nog geen €20 inclusief ontbijt verbleven we hier één nachtje. De dag erna gingen we met het Frans/ Belgische koppel op pad en deden we een mega snelle sightseeing in één ochtend tijd.

Dag 5: Ella

We hadden al snel besloten dat we maar één dag nodig zouden hebben in Ella. Het is een toeristische stad waar van alles te doen is. Zo is er een druk nachtleven en zelfs een soort van Starbucks. Heel leuk voor een avond en dag maar niet om langer te blijven voor ons persoonlijk. We hadden een drang naar avontuur en zoveel mogelijk zien in de korte tijd die we hadden. En dus besloten we deze ochtend om niet één maar drie hotspots achterelkaar te gaan doen. We huurden een scooter samen met de Fransen en gingen op pad! De eerste stop was Little Adams peak. Ook echt een must als je in Ella bent. Wat een geweldige klim en spectaculair uitzicht. Ga wel vroeg in de ochtend want overdag is het te warm. We hebben bovenop heerlijk gezeten en onze ogen uitgekeken. Wat een prachtige natuur! Daarna gingen we met de scooter naar de Nine Arches Bridge. Ook echt de moeite waard! Vraag van te voren aan de locals hoe laat de trein komt en zoek een mooi plekje langs het spoor. Geniet van het uitzicht en wacht tot de trein langskomt.  Als laatste gingen we naar de Ravanna waterfall. Ook een echte toeristische plek waar de locals komen om te zwemmen. Er is overal eten verkrijgbaar en je kan hier even afkoelen. Zeker na de lange klim richting Adams Peak.

Dag 5 & 6: Udawalawe

Vanaf Ella pakten we samen met onze nieuwe vrienden een taxi richting Udawalawe. We hadden ook een bus kunnen pakken maar dan hadden we er zeker 3 uur over gedaan. Een taxi delen met vier man was comfortabeler en we hadden wel behoefte aan wat meer luxe. We gingen naar Udawalawe omdat we naar het natuurreservaat  wilden. Via Booking vonden we een geweldige, goedkope accommodatie. Met een heerlijke douche, lekker ontbijt en geweldige gastheren (Induwara Safari Resort) Zij boden zelfs aan om ons de volgende dag mee te nemen naar het natuurresetvaart Udawalawe. We kozen voor dit reservaat en niet Yala omdat deze laatste enorm toeristisch is. Dus op dag zes stonden wij vroeg op. Eerst gingen we zwemmen in de rivier vlakbij onze accommodatie. Echt heel gaaf! Daarna was er lunch en gingen we met de Jeep naar het reservaat.  We hadden een tocht van vier uur voor de boeg en er heel veel zin in! We hebben alle dieren gezien behalve het luipaard. We besloten nog een nachtje te blijven en te genieten van de accommodatie. Met zijn vieren aten we s'avonds en gingen vermoeid maar tevreden naar bed. De dag erna zouden we samen verder reizen richting het zuiden naar Hikkaduwa. Het strand!!

Dag 7 t/m 10: Hikkaduwa, Villa Costanza

De ochtend van dag zeven werd ik ziek. Het was onvermijdelijk dat het een keer zou gebeuren. De oorzaak weet ik niet. Alleen dat ik de hele autorit van Udawalawe naar het strand van Hikkaduwa half slapend heb doorgebracht. Ik was ineens zo ziek dat ik amper iets kon verdragen. In Hikkaduwa hadden Thomas en ik een eigen villa gehuurd voor de komende vier dagen. We namen afscheid van de Fransen en trokken ons huis in. Thomas legde me op bed zodat ik kon slapen. Ondertussen ging hij een scooter huren en eten halen. Toen ik wakker werd voelde ik me beter. Godzijdank! Thomas maakte een heerlijke smoothie en we besloten de komende dagen in Hikkaduwa te blijven. De afgelopen dagen gingen zo snel voorbij dat we nu toe waren aan complete rust. De villa koste €20 per nacht! Dus echt mega goedkoop. We hadden alles voor onszelf inclusief zwembad. Het huren van een scooter is wel aan te raden. Dit is stukken goedkoper dan een tuktuk en het geeft veel vrijheid. Het huren kost een paar euro per dag en brandstof is net zo goedkoop als water. Overdag gingen we vaak naar het strand/ centrum om te eten,  slenteren en de schildpadden te zien. Het waren vier heerlijke relaxte dagen. Boekje lezen, aan het zwembad liggen en nietsdoen.  We gingen naar de plaatselijke supermarkt om boodschappen te doen. Dit is wel wat duurder omdat ze er gewoon merkproducten verkopen. We besloten zelfs langer in Hikkaduwa te blijven. Namelijk t/m zes september. Voor 4 t/m 6 boekten we een mega luxe villa! Omdat we dan drie jaar samen zouden zijn.....

Een aantal aanraders voor in Hikkaduwa:

• Mika Wu. Heerlijke pannenkoeken en drankjes. Het is een knalroze tentje waar een super lief meisje werkt. Ze heeft een puppy die graag wilt spelen en knuffelen.
  • Mambo's Hikkaduwa Restaurant & Bar. Hier hebben ze de meeste lekkere (vegetarische) burgers. Alles is vers en goed bereid. De limoensap is aan te raden. De bediening is wat langzaam maar het uitzicht over het strand maakt dat weer goed.

Dag 11 t/m 13: Hikkaduwa Villa Gallindawatta

Mocht het budget het toelaten en ben je toe aan luxe, comfort en ontspanning... boek dan deze villa. Inclusief infinity pool, tuinman, housekeper en privé kok. Omgerekend waren we €50 per nacht kwijt. En dat was het meer dan waard. Er zijn drie slaapkamers voorzien van een eigen badkamer. De tuin is enorm en er is een vijver. Hier kan je heerlijk ontspannen en genieten van de rust. Het is namelijk wat verder weg van het centrum. Het personeel is ontzettend vriendelijk. Ze hebben mijn vriend zelfs geholpen met alle aanzoek voorbereidingen. Want ja... het was daar zo perfect dat mijn vriend me ten huwelijk heeft gevraagd aan het zwembad van deze villa. Natuurlijk liep hij al langer met deze plannen rond. De ring zat al de hele rondreis in onze backpack verstopt. En op woensdag 5 september toen we drie jaar samen waren is hij op zijn knieën gegaan. Ik kon niks anders dan JA zeggen! Alles was versierd met bloemen. De omgeving en het weer waren perfect. En als dan ook nog de perfecte man je ten huwelijk vraagt dan zeg je geen Nee. We hebben twee nachten genoten van deze villa en zijn dan ook de deur niet uit geweest.

Dag 13 & 14: Galle

Na een geweldige week aan het strand van Hikkaduwa was het tijd om verder te trekken. We pakten de bus en trein richting Galle. Dit is een oud koloniaal stadje. Het fort is door de Nederlanders gebouwd tijdens de bezetting. Dus dat was een bezoekje waard. We kozen een overnachting buiten het centrum omdat dit stukken goedkoper was. Vanaf daar pakten we de Tuktuk naar het centrum. Het is een heerlijk en gezellig stadje om doorheen te slenteren. Er zijn ontzettend veel winkeltjes en plekjes om te eten en lekkere koffie te drinken. Een aanrader is de Calorie Counter. Ze hebben daar gezonde ontbijtjes zoals smoothies en yoghurt met vers fruit. Tel daar een lekkere cappuccino bij op en je zit goed in het zonnetje! Je kan ook over de oude stadswand lopen en daar genieten van een prachtige zonsondergang.

Dag 14 & 15: Mirissa

We wilden weer richting het strand en besloten daarom naar Mirissa te gaan. Dit zou ook mega gezellig en druk moeten zijn. Nou... misschien in het hoogseizoen. Nu was er vrijwel niks te beleven. De meeste cafés waren dicht en het strand was uitgestorven. We hebben hier wel een nacht genoten van deze rust. In de ochtend hebben we ontbeten bij Shady Lane. Dikke aanrader als je van smoothie-bowls houd. We verbleven wederom in een goedkoop hostel. We merkten wel dat we steeds vermoeider raakten van alle indrukken en voelden ons steeds viezer worden. Niet heel gek als je bedenkt dat hygiëne niet hoog aangeschreven staat in Sri Lanka. Op dag 15 pakten we de trein richting Bentota. De laatste stop van onze reis. Hier zouden we nog twee dagen blijven. Het ligt namelijk vrij dicht bij Colombo, de luchthaven. Dus vanaf hier naar huis vliegen was een logische keuze.

Dag 15 t/m 17: Laatste stop, Bentota

Aan de kust en aan de rivieren. Zo zou ik deze plek omschrijven. Het is een mooie plek om de reis af te sluiten. Rustig en toch genoeg te beleven. Aan de hoofdstraat zijn enorm veel winkels waar je nog souvenirs kan kopen. Je kan naar het strand of juist het binnenland in en een tocht over de rivieren maken. Dit laatste hebben we uiteraard gedaan! Via via regelde we iemand die ons meenam op een privé boot en de wilde dieren liet zien. En met wilde dieren bedoel ik; slangen, krokodillen en heel veel soorten vogels. Ohja... en dikke varanen. Die waren er enorm veel! De rest van de dagen lagen we aan het zwembad en bestelden we pizza. Moe en verzadigd van ruim twee weken rondreizen. We lazen onze boeken uit en kochten nog wat souvenirs. Op maandag, dag 17, pakten we de bus richting Colombo. We kozen voor een luxe bus met airco en dus niet de gewone stadsbus. Dit kost een paar euro meer maar biedt stukken meer comfort en hygiëne. Aangezien we nog een vliegreis van 18 uur voor de boeg hadden wilden we het ons de zo aangenaam mogelijk maken.

We hebben een geweldige tijd gehad in Sri Lanka. De mensen zijn zo ontzettend aardig en gastvrij. Ookal hebben de meeste amper geld er kan altijd een glimlach vanaf. Voor criminaliteit hoef je nergens bang te zijn. Het eten is goed en alles is heel erg betaalbaar!

Bedankt voor het lezen van mijn/ onze reisblog. Mocht je nog vragen hebben stuur dan gerust een mailtje op: